Mijn samenvatting van een maand Ghana

17 december 2019 - Tamale, Ghana

Oké, lieve mensen; pak een grote mok koffie, koek of chips erbij en ga lekker op de bank zitten. Want ja, er komt deze keer een hele lange blog. 11 november was mijn laatste blog; dus ja nu aan mij de opdracht om een maand samen te vatten.

Tot begin december heb ik bij mijn gastgezin gewoond. En ik kijk daar op terug als een mooie, goede, relaxte en leerzame tijd. Het dorpse leven vindt ik echt helemaal geweldig. Het is zo bijzonder om het leven van zo dichtbij mee te maken.

Het gezin waar ik woonde bestaat uit een man die getrouwd is met 3 vrouwen. Dat is heel normaal hier. Je mag tot 4 vrouwen hebben(schijnt in de Koran te staan), maar je mag alleen een vrouw trouwen als je er ook voor kan zorgen. Samen hebben ze 14 kinderen, 7 meiden en 7 jongens.  De vader is  het hoofd van het gezin en de compound. Daarbij is hij sub chief van het dorp dus belangrijk in aanzien. Als zijn eigen kinderen uit school komen, gaan ze eerst hun vader groeten. Dit doen ze op de officiële manier, door op hun knieën te gaan. Onvoorstelbaar toch, dat je je vader groet op je knieën. Als ik dat zou doen bij mijn vader, zou ik gek staan te kijken denk ik haha.

Wanneer de kinderen getrouwd zijn, gaan ze uit de community. Nu wonen er nog 6 kinderen en natuurlijk de 3 vrouwen. Als je mij vraagt, wat ze hele dag doen; ik heb soms ook geen idee. Wel weet ik dat er vaste taken zijn voor de mannen en voor de vrouwen. Zijn vrouwen zijn vooral bezig met het verkopen, sorteren van pepers.  Ook woont er nog een nichtje in de community. Haar moeder is overleden en nu zorgt haar tante voor haar. Zij is 19 jaar en heeft zelf ook een kind. Ook is zij degene die altijd kookt, schoonmaakt, wasjes draait. Verder gaan alle kinderen op 2 na naar school, maar goed nieuws. Sinds afgelopen week kunnen ook die 2 kinderen naar school, omdat ze gesponsord worden door sponsors vanuit Duitsland.

De mannen zorgen dat er hutten worden gebouwd, farmen en zijn vooral heel de dag bezig met alle mensen om hun heen. Het is nu geen farm seizoen dus wat ze doen is; slapen onder een mango boom, langs andere chiefs gaan in het dorp, 5x per dag bidden.

Oké dit was een stukje achtergrond van het gezin. Eigenlijk is het leven daar lastig te omschrijven, maar wat heb ik genoten om daar te leven. Ik heb veel spelletjes gedaan met de kinderen, naar het zwembad geweest, gezellig gekletst, geholpen bij het koken en wassen. Ze vonden het dan ook erg jammer dat ik weg ging. En ze waren allemaal opgetrommeld om mij uit te zwaaien. Ik kom nu nog regelmatig langs, omdat het op loopafstand van mijn school is.

Het was in het begin best wel even wennen om weer terug te zijn bij Renalda, omdat je zo gewend ben aan het buitenleven. Alles gebeurt buiten, behalve slapen. Het is echt een soort van campingleven. Ook al het lokale eten met je handen eten, beviel mij goed. Ik merk dat ik soms nog steeds niet altijd mijn vork wil gebruiken, super gek toch?!

De maand december begon goed; we zijn op safari gegaan en we zijn namelijk een lang weekend weggegaan naar de watervallen. En ook hadden we bezoek; De broer en vriend van Erica kwamen voor 1,5 week ons bezoeken. Alleen al over deze week kan ik een hele blog schrijven, maar ik zal jullie besparen tot de hoogtepunten. Woensdag en donderdag gingen we op safari. Toen we daar aan kwamen hebben we heerlijk uitgebreid geluncht, daarna hadden we besloten om een kano safari te doen. Want ja, als je een kano safari doet, zal je krokodillen zien. Maar helaas, geen krokodil gezien. Wel was de omgeving echt prachtig. En ja je gelooft het of niet, maar er zat gewoon een zwembad bij het national park. Dus we hebben daar heerlijk gebruik van gemaakt. Het water was schoner dan het zwembad hier in de stad. Er dreven namelijk geen kikkers of andere vieze beesten in. De volgende dag stonden we half 7 paraat om een jeep safari te doen. We waren nog niet eens bij de ingang van het national park of we zagen een olifant. Letterlijk 10 meter bij onze kamer vandaan. Ik heb meer foto’s van die olifant dan foto’s van mijn Ghana tijd. Wat een machtig beest is dat zeg! Het resultaat van de jeepsafari was naast de olifant die we hadden gezien; herten, antiloper en vogels 😊  Eind de ochtend werd er door een ranger 6 olifanten gespot, dus mochten we deelnemen aan een onverwachte loopsafari. Nou, dat hebben we geweten. Wat was dat gaaf. Lopend door bossen, vlaktes en riviertjes liepen we achter de ranger aan en konden we van super dichtbij olifanten spotten. Al met al hebben we optimaal genoten. Ohja, wil je nou een verhaal lezen dat er een aap bijna ons huisje in kwam, lees dan de blog van de meiden;  (http://www.ganaarghana.reislogger.nl)

Die vrijdag gingen we naar Nkwantaa. Dit was ongeveer een reis van 4 uur over verharde en onverharde wegen. De weg er naar toe was prachtig, overal om je heen hutjes, dorpjes, markt. In de auto had ik weer zo een besef momentje: ‘’Ja, dit is echt Afrika.’’ In Nkwantaa verbleven we 2 nachten. Op zaterdag hebben we een prachtige tocht van 11 km gemaakt om de watervallen te zien. De ranger heeft ons geleid naar de prachtige watervallen. Eenmaal aangekomen bij de watervallen hebben we  de hardste douche ooit genomen. De straal was echt niet te harde 😉 Ook hebben we daar onder het gezelschap van 1000 bijen een lekker broodje gegeten.

Na deze vakantieweek, begon het ‘’werk’’ leven hier weer. Ik weet eigenlijk niet of ik het werken kan noemen, want de meeste tijd doe je niet zoveel. Op school dagen vindt ik dat op bepaalde momenten best lastig. Een dag kan soms best lang duren, omdat ik niet een vaste taak heb. De meeste mensen die mij kennen, weten dat ik niet van stil zitten hou. Dus ja ‘’ik haal letterlijk alles uit de kast om er een leuke dag van te maken. Spelletjes, lesjes geven, bijles wiskunde geven en ze laten spelen met een parachute doek(zie foto). Dit begon bij één klas, maar al snel kwamen meer klassen meedoen. Omdat het een beetje veel werd, had ik gezegd dat we het einde van de middag nog eens doen. Ik dacht dan doen we dat per klas. Dus ik had precies duidelijk gemaakt welke klas eerst aan de beurt waren, maar dit ging volledig fout. Er kwam een invasie aan kinderen de klas in stormen en ze waren echt niet tegen te houden. ‘’Gelukkig’’ was daar de leerkracht met een stok, die de kinderen onder controle kreeg. Bizar toch?! Nog steeds went het niet dat kinderen hier zo vaak worden geslagen. Ook was het deze week examenweek en zelfs bij het uitdelen van de cijfers, werd zo af en toe een kind geslagen. De kinderen van groep 4 kregen Engels examen, maar dit examen ging er apart aan toe. De leerkracht zei namelijk wel even de antwoorden voor, want het was allemaal maar moeilijk voor de kinderen. Verder proberen de leerkrachten echt hun best te doen en maken ze ook veel lol met de kinderen door spelletjes met ze doen. Zo hadden de wiskunde, science en social studie leerkracht het idee om een quiz te doen. De kinderen waren echt super fanatiek, leuk om te zien!

Ook stonden deze week in het teken van het afronden van mijn onderzoek. Ik heb 2 trainingen gegeven voor de leerkrachten over het stimuleren van positief gedrag. Onderdeel van de training was brainstormen over wat positief gedrag is en daarna hebben we dit in praktijk gebracht door een rollenspel te doen. Dit was echt hilarisch. Ze kennen het woord rollenspel niet, maar kunnen dit echt goed. Ze geven er wel geheel een eigen draai aan, maar ze snapte goed dat de focus moest liggen op positief gedrag.

In de tussentijd ben ik ook nog voor het vrouwenproject bezig. We focussen ons op 2 dorpjes. In Sooynayali organiseren we bijeenkomsten voor 5 vrouwen. Bij die bijeenkomsten hebben we verhalen verteld over de vijf talenten, de hongersnood in Egypte en het scheppingsverhaal. Tijdens de vertellingen willen we meegeven wat dit over God en ons te zeggen heeft. Maar ook hoe kunnen we dit toepassen in ons eigen werk. We hebben de vrouwen namelijk een lening gegeven om ze te helpen bij het opzetten van hun eigen bedrijfje.
In Booynayali organiseren we vrouwenbijeenkomsten en delen we verhalen van God door middel van storytelling. De eerste 2x heb ik dit samen met Renalda gedaan. Nu is zij voor een paar weken naar Nederland en doe ik het zelf. De bijeenkomst werd goed bezocht en er waren zo rond de 20 vrouwen onder de mango boom bij elkaar gekomen. Echt bijzonder om daar iets van God te mogen vertellen. Bidden jullie mee dat de moslim vrouwen iets mogen ontdekken van Zijn grote liefde?!

Nog 10 nachtjes en dan ben ik weer in Nederland. Echt super gek om dat te beseffen. Ik heb zo een ontzettend gave tijd hier gehad. Ik had geen betere keuze kunnen maken om mijn minor hier te doen. Ook met de meiden is het super gezellig; we lachen nog steeds erg hard met en om elkaar en zijn zo af en toe ook nog wel serieus. Het voelt echt een beetje alsof we als zussen samenleven. Oh wat ga ik ze missen! Toch heb ik ook wel erg zin om familie en vrienden te zien en kan ik niet wachten iedereen te knuffelen.

Hieronder nog een aantal leuke, gekke wist-je-datjes.

Wist je dat……..

-        We ongeveer elke week uit eten gaan bij Chucks. En dit weekend zelfs iemand die waar was onze hele rekening heeft betaald.

-        We nu 2 weken alleen thuis zijn en we dus zelf moeten koken, schoonmaken, eieren rapen, kippen eten moeten geven en plantjes water moeten geven.

-        We wel 20x op een dag nageroepen worden met ‘’Celeminga’’ wat betekent ‘’blanke’’

-        Ik vanmiddag mijn fiets liet repareren voor 1 cedie(0,20cent)

-        Ik al 2 dagen probeer deze blog online te zetten, maar het wifi het niet doet.

-        je in Ghana met je mobiel kan betalen.

-        Ze één keer per week besluiten om het water af te sluiten in heel Tamale en omstreken.

-        Ze hier met sjaals, mutsen en truien rondlopen en het ongeveer 35 graden hier is.

-        Ze hier met mondkapjes oplopen, door het vele smok en stof in de lucht.

-        Ze hier hun tandenpoetsen met stokjes

-        Ze hier al het afval verbranden en het woord ‘’scheiden of prullenbak’’ niet kennen.