Blog week 9

11 november 2019 - Tamale, Ghana

Sorry, dat deze blog even op zich liet wachten. Ik ben wat ziek geweest de afgelopen weken. Voor de tweede keer in 8 weken tijd had ik malaria opgelopen  omdat ondanks de medicatie die ik slikte de hoge koorts aanbleef zijn we vorig weekend toch maar het ziekenhuis gegaan. Dit was een hele overwinning, want ik hou helemaal niet van ziekenhuizen.  Daar hebben we verschillende onderzoeken gedaan. We moesten eerst bij de O.P.D. de vitale functies meten; bloeddruk, gewicht, lichaamstemperatuur. Daarna moesten we wachten om de arts te zien, maar natuurlijk moest je eerst betalen. Na te vertellen hoe het met mij gaat, mocht ik weer gaan. Daaropvolgend moest ik verschillende lab testen doen; er werd bloed afgenomen en moest in een potje plassen. Voor de lab testen moest ik ook weer betalen. Na een uur gewacht te hebben, wat echt heel snel is, kregen we de uitslag; Ik had gelukkig geen malaria meer, maar een urineweginfectie. Haha, ik viel nog net niet van m’n stoel. Hoofdpijn en koorts= urineweginfectie?! Na wat overlegd te hebben met een Nederlandse arts, dacht hij toch aan een infectie rondom buiktyfus. Ik eet hier veel lokaal eten en dan is het niet gek dat ik een bacterie heb opgelopen door het eten. Na de medicatie geslikt te hebben, voelde ik mij al gauw weer beter! Echt een dankpunt!

Dit weekend was wel een leuker weekend. We zijn naar Bolgatanga gegaan. Heerlijk om er even tussenuit te gaan. In de ochtend om 07.00 stonden we klaar voor vertrek. Alleen had Renalda haar koffer vergeten in de yellow-yellow. Aangezien er honderden yellow-yellows rijden in de stad, dachten we die vinden we nooit meer terug. Maar na een uur kwam de chauffeur toch terug met de koffer! We konden hem wel knuffelen. Daarna kon de reis beginnen. We hadden een bus uitgekozen en moesten we wachten totdat alle stoelen in de bus bezet waren. Op half 10 konden we dan echt vertrekken! Na een reis van 2,5 uur kwamen we om 12 uur aan in BolgaTanga. Onderweg hebben we erg genoten van de prachtige natuur, het vele hobbelen en de heerlijke muziek in de bus.

Aangekomen in Bolga-Tango hebben we eerst een hotel uitgezocht. Het eerste beste hotel waar we naar toe gingen, zag er goed uit dus was dit snel besloten. In de middag hebben we een manden markt bezocht. Daar hebben we goed inkopen gedaan; tasjes, spel, portomonee, kaartjes. Alles wat je zag was zo kleurrijk en leuk, echt nog 10x beter dan de Action. Qua kwaliteit weet ik niet, want de vakjes in mijn portomonee kleefde al aan elkaar toen ik het probeerde open te maken. Na die warme middag hebben we ons echt tot misselijk aan vol gestopt met pizza!

In ons hotel aangekomen, hebben we lekker nog gekletst en spelletjes gedaan. Na de spelletjes hebben we toch echt een poging gedaan tot het slapen. Slapen=slapen met 3 personen in één kingsize bed. Je raadt al wat het resultaat van onze nacht was. Lekker knusjes tegen elkaar werden we wakker.

De volgende dag zijn we naar de  Tongo-Hills gegaan. Dit was echt een prachtige tocht door de ongerepte natuur. Er was geen pad te bekennen, dus we liepen door hoog gras en over stenen.  In het begin waren we een beetje verdwaald en wisten we niet zo goed waar we nou moesten lopen. Een jongen uit het dorp heeft ons geholpen en mede door hem hebben we de mooiste plekjes gezien. Toen we weer terug wilde naar de stad, stopte de auto ermee. Er kwam alleen maar rook uit. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar na 10 minuten startte de motor weer. Of het veilig was, was een tweede; de man die op ons had gewacht, had namelijk wat alcohol op. Dus we waren maar al te blij toen we veilig waren aangekomen.

Afgelopen week ben ik een stuk verder gekomen met mijn onderzoek. De resultaten van de interviews en de observaties heb ik gedeeld met de Headmaster. Het onderwerp voor mijn onderzoek is daardoor ook helder geworden. Zo ga ik de docenten helpen om van kennis gebaseerd onderwijs- naar vaardigheden gebaseerd onderwijs te gaan. Dit wil ik doen door een training aan te bieden en met elkaar te kijken naar wat de leerkrachten nodig hebben om die vaardigheden te ontwikkelen. Ik hoop door middel van het positieve te benaderen, de leerkrachten aan het denken zetten.

Ook heb ik op school met een docent de hele kast met materialen uitgezocht en gekeken wat wel en niet bruikbaar is. De kast was zo lang niet opgeruimd dat er een muis uit kwam lopen, ieewll. Naast opruimen, leer ik af en toe een spelletje aan, help ik de kinderen die achterlopen in bepaalde vakken en geef ik af en toe een Engels lesje. Wel moet ik mij beseffen dat ik niet leerkracht bevoegd ben, maar mij steeds weer moet focussen op mijn onderzoek. Ook is het nog een uitdaging om de leerkrachten te helpen bij het omgaan met de computers. Nu ze inmiddels de computers hebben, zijn ze er erg blij mee, maar gebruiken is nog steeds wel een dingetje. Ook zijn we bezig met het organiseren van een excursie. Alleen is de vraag of het door kan gaan, omdat de ouders niet echt in staat zijn het te betalen. Ze denken dan; leuk, een blanke op de school, maar ik heb maar gelijk gezegd dat ik ook een arme student ben 😉

Verder wat betreft het vrouwenproject; we willen dit weer gaan oppakken. Inmiddels hebben we een aantal dorpjes bezocht, maar zijn we niet echt verder gegaan met story telling. Ook hebben we een vrouwelijke pastor ontmoet, wat erg bemoedigend is. Zij wilt graag faciliteren in het werven van vrouwen voor ons project. Qua inhoud hoop ik volgende blog hier meer over te kunnen vertellen.

Een andere reden dat mijn blog aan de late kant is, omdat ik sinds afgelopen week woon in een hutje. Hier heb ik niet zomaar wifi en kan ook zomaar de stroom uitvallen. Het leven hier is echt zo bijzonder! Het is zo gaaf om echt één te zijn met de Afrikaanse cultuur. Mijn gastgezin is super aardig en zorgen heel goed voor mij.  Ze vragen minimaal 3x per dag of ik nog honger heb, een bad wil of hoe mijn dag was. Ik merk dat ik echt super gezegend ben met luxe, maar tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat ik altijd meer wil in Nederland. Hier zijn ze zo dankbaar met het weinige wat ze hebben. Dit is wel iets wat mij aan het nadenken heeft gezet; ‘’In hoeverre zijn we nog dankbaar in Nederland?’’ ‘’Is het wel goed om alles te kunnen kopen, wat je wil?’’

In het begin moest ik het meest wennen aan  de wc=een gat in de grond, omgeven door vele kakkerlakken en hagedissen. Maar inmiddels kan ik steeds beter de knop omzetten.

Verder is het heerlijk om in de buitenlucht te douchen met een emmer en een maatkan. Ook geniet ik erg van het feit dat ik eet onder een prachtige sterrenhemel. Inmiddels heb ik de vrouwen daar een spelletje geleerd, wat ze helemaal leuk vinden om met mij te spelen. En heb ik veel lol met de meiden daar. Bizar om te zien dat meiden van mijn leeftijd kinderen hebben, pepers oogsten en sorteren, was draaien, koken en voor de kinderen zorgen. Echt respect!

Fijne week allemaal! Geniet van het herfstachtige weer in Nederland :)

1. Ilse:
    11 november 2019
    Heerlijk om je verhalen te lezen en foto's te zien! :) Elke dag genieten van dit bijzondere avontuur, lieve Jo!! Snel weer videobellen want ik mis je wel hoor!!
  2. Jos Raaijen:
    13 november 2019
    Veel meegemaakt joh. Fijn dat je onderzoek zo'n vooruitgang boekt en je weer opgeknapt bent. Een eigene plekje, heerlijk!