2 weken in een blog, hou je vast

29 september 2019 - Tamale, Ghana

Nu zit ik inmiddels al 3.5 week in Ghana en ik kan helaas één ding zeggen;  mijn eerste tropische ziekte heb ik binnen. Gisteren kwam er uit de malaria test dat er een parasiet zat in mijn bloed. Gelukkig is het goed met medicatie te behandelen en voel ik mij nu weer helemaal prima. Ondanks de Lariam die ik wekelijks heb geslikt, vindt ik het toch knap hoe ik het voor elkaar krijg. Maar geen zorgen, want de medicatie werkt goed.

Ik zal proberen 2 weken in één blog te schrijven, maar eigenlijk is dat niet de meest ideale optie. Ik weet namelijk nu al dat die te lang wordt als ik elke dag ga omschrijven. Toch hoop ik jullie een beetje te kunnen meenemen in wat ik hier allemaal meemaak.

De kerkdienst van vorige week zondag was een bijzondere ervaring. Om 07.00 ja je leest het goed, begon de kerkdienst. Je denkt dan natuurlijk dat iedereen nog op zijn bed ligt, maar het tegendeel is waar. De kerk zat bomvol en dit was nog maar dienst 1 van de 4. Het was bijzonder om mee te maken. Waar precies de dienst over ging was lastig te volgen, omdat de regenbui erg heftig was en het daardoor lastig te verstaan was.

Op de maandag en dinsdag hebben we voor het vrouwenproject gewerkt. Ik ben daar echt super enthousiast over. Het vrouwenproject hebben we samen opnieuw vorm gegeven. We willen ons richten op de christenvrouwen met een moslimachtergrond. Het doel van het vrouwenproject is om de vrouwen in hun eigen kracht te zetten en ze met elkaar een eigen netwerk (community) te laten vormen. Dit kan alleen als vrouwen onderling zijn, omdat de mannen hier veel voor het zeggen hebben in een gemeenschap. We hopen door middel van bijbelstudie de vrouwen toe te rusten. De Bijbelstudies willen we vormgeven vanuit de training Discipleship Marketplace Leaders. Dit zijn Bijbelstudies die zich focussen op de Bijbelse waarden en normen voor het opzetten van een eigen bedrijfje. Voor nu is het de bedoeling dat we wekelijks de vrouwen gaan bezoeken en we een bijbelstudie houden met elkaar. Wanneer de vrouwen een startbedrag nodig hebben voor het opzetten van hun eigen bedrijf willen we dit aanvragen door een bedrijf die micro krediet geeft. Wanneer de vrouwen verdienen kunnen ze dit dan weer terug betalen. Deze week zullen we de vrouwen gaan bezoeken en gesprekken gaan hebben met de pastors. Bidden jullie mee voor dit project?

Op de woensdag, donderdag en vrijdag was ik te vinden in de Ashaab School Complex in Sognayaalli. Ik zal proberen hieronder een schooldag te omschrijven. Om 8 uur begint de school. Alle kinderen gaan dan naar hun eigen klas toe. Afhankelijk van het weer van die dag, bepaalt de school hoe laat de lessen beginnen. Het kan namelijk zo maar zo zijn dat een klas een uur lang gewoon in het lokaal zit, omdat de docent niet komt opdagen. Het is namelijk zo dat iedere docent een vak geeft op de basisschool en middelbare school. Zo heb ik al heel veel verschillende lesjes bijgewoond. Ik vind het zo bijzonder om te zien dat de kinderen zo kunnen genieten van de kleine dingen. In een lokaaltje staat het hoognodige; bord, bankje, stoel en een bureau voor de docent, maar wat een concentratie hebben de kinderen. Het is gewoon heel normaal dat je luistert naar wat de docent zegt.

Wanneer de docent of ik binnenkomt gaan alle kinderen staan en zeggen ze met elkaar een groet. Als de docent dan les gaat geven gebeurt dit altijd met een boek in de hand. De docent schrijft dan de opdracht uit het boek over op het bord en de leerlingen schrijven dit dan weer over in hun eigen schriftje. Als de kinderen een goed antwoord hebben gegeven gaan ze vaak klappen voor elkaar of doet heel de klas de ‘’musquito’’ klap. Ze doen dan net alsof ze een mug doden, super grappig toen ik dat voor de eerste keer zag. Ook weet de docent vaak veel liedjes en kan er zomaar opeens een liedje worden gezongen of een dans gedaan. Je ziet de kinderen dan echt zo genieten. Leuk om dat te zien.

Ik heb deze week veel lessen bijgewoond. Zo heb ik ICT gevolgd bij Junior Highschool 2. Dit is de onderbouw van de middelbare school. Er werd een uur gedaan over het uitleggen van een 6 stappenplan hoe je vanuit internet iets kopieert en plakt naar word. Omdat ze geen computers hebben, hoop ik volgende week mijn laptop mee te nemen, zodat ze dit in de praktijk kunnen oefenen. Want ga maar eens uitleggen in 6 stappen hoe je kopieert en plakt; dan zeg je in Nederland toch gewoon CTRL C+CTRL V.

Ook heb ik meegekeken bij our world, our people, waarin werd uitgelegd hoe je je moet gedragen als je op bezoek gaat bij een chief(dat is de oudste van het dorp) Daarnaast heb ik een godsdienstles meegemaakt, waarin verschillende godsdiensten werden toegelicht. De meeste kinderen waren helemaal verbaasd toen door de docent werd uitgelegd dat de vrouw Eva uit de Rib van Adam kwam en wij dus eigenlijk ook uit de man komen.

Ik zie dat kinderen hier echt super lief zijn voor elkaar, iedereen helpt elkaar, ze kunnen zich vermaken met de kleinste dingen. Zo is er geen plein met allemaal speelgoed, maar hebben ze alleen maar 1 voetbal voor een school met 150 kinderen. Maar wat vinden de kinderen het leuk om buiten te spelen; ze verzinnen de leukste dansjes of spelletjes.

Naast al die mooie dingen, zie ik ook een andere kant. Namelijk veel hiërarchie. De docent is heel belangrijk hier en veel kinderen kijken dan ook op tegen de docent. Wanneer er een vraag wordt gesteld in de klas, vinden sommige kinderen het spannend om te antwoorden. Deze week ben ik best wel geschrokken van het feit dat een kindje van 5/6 jaar werd geslagen op zijn hoofd met een stift, omdat hij in zijn boek had gekleurd. Niet 1x, maar per bladzijde die hij had gekleurd werd hij 2x geslagen op zijn hoofd. Ik moest zelfs even mijn hoofd omdraaien toen ik dit zag.

Verder wordt ik hier behandeld alsof ik de koningin ben. Ik loop inmiddels al 3 weken daar op de school, maar nog steeds willen ze aan je zitten en vinden ze het heel bijzonder dat je blank ben. Zo was vrijdag mijn schoen kapot en werd er een leerling even naar het dorp gestuurd om mijn schoen te maken of kocht iemand coco voor mij dat is een soort chocolade papje wat ze hier als ontbijt eten. En natuurlijk zit dat weer in een zakje. Super zoet was het en eigenlijk helemaal niet lekker. Toen de docent het al helemaal op had en ik nog aan het klooien was om een gaatje in het zakje te maken, kwamen ze niet veel later met een lepel en een schaaltje aan. Dat was toch wel erg fijn.

Over lepel gesproken, over het algemeen eten we veel Nederlands hier. Vrijdag hebben we met onze handen lokale TZ gegeten. Dat is Maïsdeeg met boontjes en een soepje. Na deze heerlijke maaltijd hebben we een bijbelstudie gehad met drie moslims. Dit was erg interessant. Het ging over de drie eenheid. Het was heel leuk dat er zoveel vragen werden gesteld; Hoe praatte Jezus met God, Hoe kan Jezus ook God zijn, Hoe bidden jullie tot God, Hebben jullie verschillende bijbels? Na wat doorgepraat te hebben over de Heilige Geest was het heel interessant om te merken dat hun ook Ruach kennen in de Koran en daarin ook staat dat de Heilige Geest Maria zwanger maakte. Het was al met al een super mooie avond, waarin we veel van elkaar hebben geleerd.

Gisteren zijn we lekker naar de KFC geweest. Dit was echt het uitje van de dag. De foto's spreken voor zich natuurlijk!

1. Jos Raaijen:
    29 september 2019
    O Jorieke wat een mooi project met die vrouwen. Ik ga meebidden. En wat en belevenis op school.