Mijn eerste werkweek

15 september 2019 - Dallas, Texas, Verenigde Staten

Antiré! (Goedemiddag) Amaraaba(welkom) op mijn blog:)

Week 1 zit erop!! Het leven hier gaat steeds meer wennen; het eten de drukte, het weer, de geuren, de vele regen, de warmte. Na een aantal Nederlandse maaltijden heb ik Ghaneese pindasoep op. De smaak was lekker, maar wat was het pittig. De wc werd daarna ook goed gebruikt. Verder is het eten echt geweldig en ben ik echt super dankbaar met alles wat hier is. Het fruit is hier echt geweldig. Zo lus ik hier wel een ananas, terwijl ik die in NL niet te narsen vindt. Het weer is nog wel een dingetje; De luchtvochtigheid is rond de 80 hier dus het voelt erg klam aan. Ik merk dat ik steeds meer mijn gehaaste ren tempo inlever voor een gematigde looppas. Alles went, maar het heeft gewoon tijd nodig zeggen ze:) Hieronder zal ik proberen jullie mee te nemen in mijn week;

Vorige week zondag zijn we naar een plaatselijk kerkje in de buurt geweest. Na 40 minuten rijden kwamen we dan aan in een klein dorpje. Het was echt geweldig om mee te maken. Tijdens de dienst werd een kind opgedragen, voor de organisatie gebeden, veel gezongen en hebben we een inspirerende preek gehoord. Het was echt een verrijkende zondag. Wat is het geweldig om samen God te prijzen en het geloof van onze broeders en zusters te zien.

Maandag en dinsdag heb ik mij ingezet voor het vrouwenproject. Dit was vooral inlezen, bijgepraat worden over de organisatie. Ook heb ik dinsdag voor de eerste keer kennisgemaakt met de school waar ik ga werken. Het was fijn om van tevoren even langs te gaan. Verder hebben we nog een bezoek gedaan aan de internationale school, waar ik waarschijnlijk ook een deel van mijn onderzoek ga doen.

Woensdag begon mijn echte werkdag. Zoals een echte Nederlander betaamd was ik er precies om half 8. Die ochtend was er veel regen gevallen dus de meeste docenten en kinderen kwamen later. Zo rond half 9 begon de dag. Als je vraagt naar het programma van de dag, zeggen ze dat we het alfabet gaan leren. Ik heb het initiatief genomen om een abc song aan te leren bij kinderen van 4-6 jaar. Het is een beetje jammer dat ik niet zo een harde Afrikaanse stem heb, maar na wat oefenen lukte het aardig. Tja, daarna was het de opdracht om het alfabet op te schrijven. Voor bepaalde kinderen was dit al erg lastig, maar wat kan je verwachten van kinderen van 4 jaar?! Ze mochten niet naar buiten, voordat het alfabet netjes op papier stond. Gelukkig mocht iedereen voor een pauze naar buiten. Die woensdag heb ik vooral geobserveerd in de klassen 1 t/m4. Het is heel typisch dat in elke klas waar ik kom ze aan het zingen zijn. En echt; ze kunnen hier zo goed zingen. Er wordt veel geleerd door herhalen wat de docent zegt en dit gebeurt vaak in de vorm van een liedje. In de middag eten ze op school. Zo rond 3 uur is de school afgelopen. Ik kan je zeggen, ik was gesloopt. De kinderen ook, want toen ik na half 3 de klassen in kwam, lagen de meeste kinderen te slapen. Dit kan gewoon hier 😊

De volgende dag(donderdag) heb ik mij gefocust op de hogere klassen. Dit is de bovenbouw en de eerste 2 klassen van de middelbare school ongeveer. De dag begon met het vak wiskunde. Ik vond dat het er heel goed aan toe ging. Ze gingen het huiswerk nakijken, maakte keersommen en sloten af met een spelletje. Daarna was de Engelse les aan de beurt, maar de Engels docent kwam niet opdagen. Dus je raadt het al; ze vroegen aan mij of ik even voor de klas wilde staan. Tja, op dit scenario was ik wel een beetje voorbereid. Ik heb gezegd dat ik wel een Engels spelletje met ze wil doen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ondertussen was het hoofd van de school op zoek naar het engelse boek, want zonder boeken beginnen de docenten hier niet veel. Alles lezen ze voor uit het boek. Na een dictee vond de docent het een tijd was om een gebed uit te spreken. Dit gaat gewoon zo even tussendoor. Daarna ging de les weer verder en werden de zelfstandige naamwoorden in het Engels geleerd. Al met al was het toch nog een geslaagde les. Op het einde werd zelfs gevraagd: Zijn er nog vragen?! Dit is voor Afrikaanse begrippen bijzonder, omdat er in de klas eigenlijk nooit vragen worden gesteld. Er kwam geen respons bij die vraag.

Na de middagpauze werd ik meegenomen naar een grote ruimte met super super super veel speelgoed. Ze zeiden dat ze geen idee hebben hoe het te gebruiken. Dit wordt dus een aardige uitdaging om alles te sorteren op leeftijd en dit uit te leggen aan de teachers.

De onderbouw was in de middag bezig met het leren van fruitnamen. Toen ik de klas binnnen kwam was er weinig interactie te zien en lagen de meeste kinderen inclusief de teacher met hun hoofd op tafel. Het was ook echt super warm dus de kinderen waren allemaal best moe. Ik heb met mijn kleine beetje energie nog het spelletje fruitmand aangeleerd. Het was echt hilarisch. Eerst had ik iedereen een fruitnaam gegeven, maar waren ze dit weer vergeten. Toen had ik alles getekend en iedereen een blaadje gegeven. Nog steeds waren sommige kinderen die niet wisten wat ik tekende(en ik kan heel goed bananen tekenen) Uiteindelijk na een beetje hulp was het toch echt leuk, maar ging het toch met een afrikaans tintje, want wanneer je niet op stond van je stoel, werd je even hardhandig toegesproken en moest je tegen de muur gaan staan. Er werd dan gezegd dat je niet eerder naar huis mocht gaan.

Vrijdag ben ik samen met Renalda op de motor naar een Afrikaans gezin geweest. Dit was echt een super interessant en leuk bezoek. Het ging om een 16 jarig meisje die bij pleegouders woont. Het gaat met haar niet goed op school en krijgt verschillende bijlessen van docenten. Nog steeds haalt ze niet de resultaten zoals gehoopt. Het was goed samen met de docenten, familie en het meisje zelf te kijken naar mogelijkheden.

Zoals je bovenstaande leest, zit ik niet zomaar stil en vermaak ik mij heel goed hier. Ook heb ik vrijdag een fiets gekocht en ben ik meer mobiel. Zo hoef ik nu niet meer met de yellow-yellow naar school, maar kan ik heerlijk fietsen.

Hieronder een aantal bid/dankpunten:

-        Danken dat ik mij fijn mag voelen in het huis waar ik woon.

-        Danken dat ik gezond mag zijn.

-        Danken voor de contacten die zijn gelegd.

-        Danken voor het goede bezoek wat plaats mocht vinden.

-        Bidden voor mijn energie, dat ik ondanks het warme weer, de energie mag houden om het werk te doen.

-        Bidden dat het onderwijs op de scholen doorgang mag vinden en dat de docenten met enthousiasme les mogen geven.

-        Bidden dat de taal barrières geen blokkade is om het werk te blijven doen.

Liefs van mij!